Bijna thuis (in Belgie)

15 juni 2009 - Windsor, Canada

De teller van de minivan is gestopt op 8.553 km, Windsor tot Windsor. Dat is rijden van Brussel naar Beijing en dan nog 500 km verder :-). Nu op een maand valt dat nog goed mee alhoewel we goed hebben doorgereden want we wilden eigenlijk snel terug naar het goede weer. En goed weer is het in Windsor, tussen de 26 en 30 graden en volle zon. Dat is wat anders dan tussen de ijsbergen te zitten.

Vooraleer we terug zuidwaarts getrokken zijn, hebben we nog de andere kant van de Cabot Trail gedaan. Spijtig genoeg werden we wat uitgeregend en de wind blies ons bijna van de berg (zie de video en foto's). Aangezien het weer in Nova Scotia niet veel beter ging worden de volgende dagen, besloten we terug naar Windsor en de zon te rijden. De eerste dag van Mabou, Nova Scotia naar Fredericton, New Brunswick (565 km). We wilden absoluut nog eens naar dit stadje want dit was ons zo bevallen in de heenreis. Rond 10u00 op zaterdagmorgen was er ontzettend veel leven in de stad: mensen met boodschapentassen, zakken van klerenwinkels, families waar de kinderen al ijscreme aan het likken waren. Vroeg in de ochtend en wat raar om te zien maar supergezellig.

Daarna was het een reis tegen de tijd, van Fredericton reden we tot Brockville, Ontario (iets over 1.000 km) en zondag de laatste 750 km naar Windsor. Maar wat een schitterende reis met als absoluut hoogtepunt Newfoundland! Dit eiland heeft een ongelooflijke indruk gemaakt, zowel de vriendelijke mensen en hun accent, de dieren die je te zien krijgt en de schitterende natuur en uitzichten. En omdat het niet zo evident is om tot Newfoundland te geraken, zijn er heel weinig toeristen, enkel de meerwaardezoekers doen de moeite om de oversteek te maken :-).

De zon hebben we ondertussen gevonden, we zullen ze proberen mee te brengen naar Belgie volgende dinsdag. En binnen twee maanden beginnen we opnieuw aan een nieuw avontuur aan de andere kant van het land. De eerste voorbereidingen van onze reis Alaska - Los Angeles zijn al getroffen :-).