Along the coast to…

4 juni 2009 - Rocky Harbour, Canada

De voorbije dagen zijn we verder naar het oosten getrokken, langs de kust van Halifax naar Cape Breton Island. Maandag hebben we twee idyllische plaatsjes bezocht: Prospect en Peggy’s Cove. Twee dorpjes aan de ruwe oceaankust. Peggy’s Cove is een enorme toeristische attractie omdat er een vuurtoren op een grote rots staat, maar zoals meestal vonden we Prospect een stuk mooier waar geen toerist te zien was. Enkel de wind, rotsen, oceaan en de enkele local die aan zijn ruit zit ;-). ’s Avonds zijn we tot Tangier gereden, waar we de nacht doorbrachtten aan het water. Deze streek was tot de jaren 1930 bekend om zijn goudmijnen en in de loop der jaren is de populatie alsmaar gezakt; 2009 is een voorlopig dieptepunt denken we want het is zeldzaam om hier een winkel of tankstation te vinden.

Dinsdagmorgen stopten we na een paar kilometer al aan Taylor Head Provincial Park. Dit is een schiereiland dat zich 8 km in de Atlantische Oceaan boort. Mooi zonder meer. Nadien reden we verder tot Cape Breton Island en volgden we de weg langs de Bras d’Or Lake. Dit enorm meer snijdt Cape Breton Island in twee en hier nesten een 200 koppels Bald Eagles, de arend met zijn witte kop en scherpe snavel die eigenlijk het symbool is van Amerika (maw we kunnen op de Nederlandse vertaling niet komen :-)). We sliepen weer langs de kant van de weg in een dorpje genaamd Chapel Island, in het hart van het Mi'kmaq indianenreservaat. Veel blanken waren er niet te vinden maar ze hebben ons toch gerust gelaten :-). Ook de arenden waren niet te bespeuren.

Na een goed kopje koffie (moeilijk te vinden in deze weinig bevolkte streken) reden we naar Louisbourg. Louisbourg is een archeologische site die ze helemaal hebben nagebouwd naar het originele van de jaren 1740. Het is nog altijd in opbouw maar momenteel heeft men ongeveer 20% van de stad van toen heropgebouwd naar hoe het er toen uitzag. En men heeft er zijn werk van gemaakt, zelfs de glazen van de huizen zijn met de mond geblazen op dezelfde manier als men het toen deed. Acteurs vertellen de geschiedenis en we moeten het toegeven, ze kennen hun vak en vertellen boeiend hun eigen verhaal. We aten er groentensoep met brood dat zelfs is gemaakt van een recept van toen (zoals Meter Kazzeman het maakt).

Op de weg naar onze volgende activiteit, een boottour naar de Bird Islands, stopten we aan de ferry naar Newfoundland om wat informatie te vragen, na twee minuten kwamen we buiten met een ticket voor de boot van 23u30 :-). De tour naar de Bird Islands was gewoonweg schitterend. Hun slagzin is: “het is net alsof je naar Discovery Channel kijkt, alleen zit je er nu middenin”. En het is niet gelogen. De Bird Islands zijn twee kleine, onbewoonde eilandjes weg van de kust van Nova Scotia en ze zijn vooral bekend voor de Puffins. Deze vogel kent iedereen wel van tv of tekenfilms, het heeft een rond, gekleurd snaveltje en oranje pootjes. Je moet maar naar de foto’s kijken (wel niet simpel om een scherpe foto te nemen op een boot in volle zee) en natuurlijk zijn dit niet de enige vogels op de eilanden. Een ander tof vogeltje is de Razorbill, het lijkt wat op een puffin maar nog meer op een pinguin, alleen kan hij vliegen. En we zagen er ook een Bald Eagle. Bij aankomst van deze enorme vogel, brak de hel los op de rots, werkelijk alle vogels vlogen de lucht in. En voor Jokke, de eerste zeehonden zijn geschoten ;-). Dat dit een familiebedrijfje was dat deze tour al 38 jaren organiseert, maakte het nog boeiender natuurlijk, ze wisten waarover ze praatten ;-).

En nu, tja nu is het woensdagavond 23u30 en we schrijven dit vanop de ferry naar Newfoundland. Het was niet echt ons plan om naar Newfoundland te trekken maar nu we hier toch zijn, moeten we het toch meepikken. De volgende 7 uren proberen we wat te slapen op de boot en morgen worden we wakker in de meest oostelijke provincie van Canada, Newfoundland & Labrador. Naar wat we hebben gehoord, gaat dit weer schitterend worden. De Cabot Trail in Nova Scotia zal nog enkele dagen moeten wachten...

-----------------------------------------------------------------

Later...veel slapen zat er niet in op de ferry maar we zijn toch doorgereden naar het Gros Morne Nationaal Park. En we kunnen het verzekeren, Newfoundland is SPEC-TA-CU-LAIR!!! De rit naar Rocky Harbour is een paar uurtjes rijden (met een onderbreking omdat een eland wou oversteken) maar van zodra je het immense Gros Morne park inrijdt, is het de ene vista na de andere. Na elke bocht moet je gewoon stoppen om te genieten van de uitzichten. De rest van de dag lassen we een rustnamiddag in want we zijn moe van de boottrip maar het weer is hier prima, geen wolkje en een graad of 16. Morgen gaan we een hike doen van 14 km naar de fjord hier dichtbij en nadien zien we weer wel...

Om een beter overzicht te hebben, moet je maar een inzoomen op de  kaart en er zijn ook nieuwe foto's van Prospect en Peggy's Cove, Taylor Head Provincial Park, Fortress of Louisbourg en de Bird Islands.

Groetjes,
Inge & Manu