Cabot Trail

10 juni 2009 - Pleasant Bay, Canada

Gisterenavond hebben we Newfoundland verlaten en deze ochtend zijn we met de ferry aangekomen in Nova Scotia. Na een ruwe nacht op de grond in onze slaapzak en met vier oudere dames die de ganse nacht doorkakelden, hadden we nood aan een extraatje :-). Dit berichtje schrijven we vanuit een bed en breakfast (jaja een echt bed, geen luchtmatras) waar we vannacht hopelijk goed zullen slapen. Daarjuist hebben we twee kreeften gaan halen recht van de vissersboot en daarna in een plaatselijk restaurantje lekker gegeten. Seffes staat er hier nog dessert en een duik in het jacuzzi (broebelbad) op het programma.

Eergisteren hebben we een boottocht gemaakt in Twillingate om twee ijsbergen wat van dichterbij te bekijken. Zeer indrukwekkend!! Soms lijkt het alsof de ijsbergen van piepschuim zijn of net uit de film Ice Age komen, maar ze zijn echt van Groenland afgedreven... Een ijsberg is een groot stuk ijs dat afbreekt van de gletsjer in Groenland en dan duurt het een drie- tot vijftal jaren vooraleer ze de kust van Newfoundland bereiken. En van de 15.000 ijsbergen die jaarlijks Groenland verlaten, bereiken enkel 1200 de kust van Newfoundland. De rest strandt Noordelijker langs de kust van Labrador of in de Atlantische Oceaan. Tijdens onze boottocht waren we ook alert voor walvissen. De schipper zei dat het een geluk zou zijn als we er eentje zouden spotten, maar toch hebben we een Minke walvis gezien!!! Jipijajow!!!

Na onze boottocht stond er niet te veel meer op het programma, alleen nog naar de ferry rijden. Daar hebben we op de parking van Tim Hortons (koffieshop) een filmpje gekeken om wat later aan te schuiven om de ferry naar Nova Scotia op de rijden.

Vandaag waren we redelijk moe dus hebben we niet al te veel gestapt, wel wat gereden op de Cabot Trail. Tijdens onze rit spotten we twee Red Foxes en een enorme specht. Dit is de Woody Woodpecker soort maar we wisten niet dat die zo groot was (groter dan een zeemeeuw). Deze weg wordt gepromoot als de mooiste skyline in Noord Amerika, maar Newfoundland zit nog steeds in onze gedachten en ze zijn aan elkaar gewaagd :-). Morgen vertrekken we richting Cheticamp waar we een mooie wandeling gaan maken.

De foto's van de ijsberg boottour staan hier, en van de Cabot Trail hier. Er zijn ook wat nieuwe video's.

Groetjes,
Inge & Manu

1. Derom Jos:
    11 juni 2009
    Weeral kreeft ??!!!
    gijle zijt ons hier e bekke jaloers aan het maken peins ik...
    vele dikke knuffels vanuit Neerijse
    mama