Van de ene bewondering in de andere

8 juni 2009 - Twillingate, Canada

Zaterdagmorgen hebben we Rocky Harbour verlaten en hebben we het zuidelijke deel van het Gros Morne National Park bezocht. Een wandeling van 5 km bracht ons naar een schitterend panorama over de Tablelands. Dit zijn platte bergen die normaal enkel voorkomen op een heel grote diepte in de oceaan maar door het opeenstapelen van verschillende zeeplaten zijn ze hier naar de oppervlakte gekomen. Het was dan nog schitterend weer (22 graden) dus het uitzicht was prachtig. Bovendien lag er nog sneeuw op de berg dus we konden ons af en toe opfrissen.

Na de wandeling hebben we het nationaal park achter ons gelaten en het volgende doel was Twillingate, een 400-tal km verder oostwaarts. Het is ongelofelijk hoe veel elanden hier op het eiland zitten. En zeggen dat de eland hier niet leefde voor 1904. Dan vond de provincie het een goed idee om er vier te laten overkomen van Nova Scotia. Ze genoten zo van de twijgjes en de hete seks dat er hier momenteel 125.000 rondlopen. Je moet goed uit je doppen kijken op de weg want ze staan gewoon te grazen in de kant en daar wil je echt je auto niet tegenplaatsen :-). Op onze hikes komen we vaak "STROOOOOOONT" tegen, de befaamde gidsenuitspraak wordt meerdere malen per dag bovengehaald :-).

We zijn nu dus in Twillingate, de ijsberghoofdstad van de wereld. De stad ligt op de iceberg alley en enorme stukken ijs dat afbrokkelt van Groenland, passeert hier. Je denkt dan dat je met het Nationale Park het spectaculairste van Newfoundland gezien hebt en dan zie je zo een enorme brok ijs in een baai drijven. Zeer indrukwekkend weeral, zeker wanneer er net een groot stuk ijs van de ijsberg afbreekt. Net alsof ze een kanon afschieten naast je hoofd. Morgen maken we een boottocht naar verschillende ijsbergen en hopelijk zien we dan nog wat walvissen, alhoewel het nog zeer vroeg en koud is dus we zullen zeer veel geluk moeten hebben.

Er staan nieuwe foto's van het Gros Morne National Park en van onze eerste wandeling in Twillingate online. Er is ook een klein videooke van.

Morgen gaan we hier ook nog een wandeling maken en dan stilletjes terug richting ferry die we overmorgennacht nemen. De kilometerteller op onze minivan heeft ondertussen de 5.250 km overschreden.

Vele groetjes,
Inge & Manu