Newfoundland: een uitstekende keuze

5 juni 2009 - Rocky Harbour, Canada

Eerst een klein beetje meer uitleg want de provincie Newfoundland & Labrador is niet zo gekend als de provincies Ontario of British Columbia. De provincie bestaat uit twee delen, het vaste land Labrador en het eiland Newfoundland. Er wonen ongeveer 500.000 mensen in de provincie waarvan 94% op het eiland. Labrador is dan ook een koud, desolaat land waar vooral natives wonen in dorpjes die enkel met het vliegtuig te bereiken zijn. Newfoundland is bij de Canadezen gekend als "The Rock" en er wordt wat gespot met de bevolking en dan vooral het Engels accent (het heeft wat Schotse kantjes). Nu wij lachen ook met de trage Limburgers en de dikkenekken uit Antwerpen :-).

Maar de mensen die met Newfoundland lachen zijn diegenen die hier nooit geweest zijn waarschijnlijk want het is hier gewoon wondermooi. Newfoundland IS Canada: vissen, bergen, oceaan, bossen en vooral veel elanden (moose gelijk ze in het Engels zeggen). Deze nacht zijn we blijven slapen op een camping in Rocky Harbour, nog 1 van de grootste dorpjes hier. Voor de rest is het jezelf met de natuur. Vandaag stond er eigenlijk maar 1 wandeling (hikes gelijk ze hier zeggen :-)) op het programma maar een deel van de eerste was nog gesloten dus het zijn er uiteindelijk twee geworden voor een totaal van 17 km. Niet slecht voor onervaren hikers :-).

De eerste was naar Western Brook Pond. Dit is een fjord uitgesneden door een gesmolten gletsjer. De foto's zijn mooi maar ze vervallen in het niets met de werkelijkheid. Indrukwekkend gewoon. Ons doel was eigenlijk de top van de fjord (op de foto's de linkse berg) maar de twee kabels die ze spannen over de rivier zijn er pas vanaf 1 juli. Spijtig maar de vele elanden die we te zien kregen maakten veel goed en het uitzicht van beneden was ook al wondermooi. Inge heeft een (zeer grappig) filmpje gemaakt van een eland die de rivier overstak, let vooral op de commentaar :-).
De andere hike leidde ons naar een immense waterval waar de wandeling wat lang was voor hetgene er te zien was maar we hebben dan toch onze beweging weer gehad voor vandaag :-).

Morgen gaan we weer zuidwaarts naar een ander stuk van het park. Blijkbaar is dit dan weer een heel ander landschap. Laat maar komen Grietje...