Aangekomen in Montreal

16 mei 2009 - Montreal, Canada

Na een paar hectische dagen in Windsor zijn we uiteindelijk op 14 mei (op Inge hare verjaardag dan nog) kunnen vertrekken voor onze trip. Er bestaan betere manieren om een verjaardag te vieren dan 10u in de auto te zitten maar het was voor een goed doel natuurlijk. 's Ochtends de laatste aanpassingen gemaakt aan de thesis, daarna gaan kopieren en rond de middag zijn we kunnen vertrekken. Gisterenavond toegekomen rond 22u30 en naar een jeugdherberg gereden die we in de Lonely Planet vonden. We zijn de enige niet-Fransen maar het is nog laag seizoen dus echt druk is het nog niet.

Montreal is de tweede grootste stad van Canada maar heel verschillend dan Toronto bvb, veel Europeser en Franser :-). Een heel artistieke en multiculturele stad, we hebben nog nooit zo veel restaurantjes gezien van verschillende nationaliteiten, juist Belgisch ontbreekt natuurlijk. 's Middags zijn we er wel heel dichtbij geweest: mosselen friet met een blonde Leffe. En gesmaakt hebben ze!

De stad zelf is volgens ons schitterend om te leven (behalve in de winter), heel divers en artistiek. Op elke hoek van de straat zijn ze wel aan het gitaarspelen, schilderen of circuskunstjes aan het voordragen. Zeker vandaag met het schitterende weer, 18 graden en volle zon. We hebben er twee verbrande gezichten bij.

Vandaag stond Vieux-Montreal op het programma en het park Mont Royal. De wandeling van de oude stad hebben we in de Lonely Planet gevonden en we passeerden oa de Basilique de Notre Dame (waar Celine Dion is getrouwd) en de oude haven met de Clock Tower (zie foto's). Het park Mont Royal is heel indrukwekkend. Het park is gebouwd op een berg in het midden van de stad en 'gearchitectureerd' door de designer van Central Park in New York. De uitzichten van downtown en de oude haven zijn schitterend. Veel valt er eigenlijk niet over te vertellen. Foto's zeggen nu eenmaal meer dan tekst.

Morgen gaan we Montreal al verlaten maar niet voor we het Olympisch stadion hebben bezocht. Montreal organiseerde in 1976 de Olympische Spelen en het stadion is blijkbaar de moeite om te bezoeken. Daarna hebben we weer heel wat kilometers voor de boeg want dan passeren we Quebec City (Inge zal er volgende week 4 dagen verblijven als Manu op de Heizel zit) en rijden we verder noordwaarts richting Tadoussac. Of we dat morgen gaan halen weten we nog niet want de weg naar Tadoussac schijnt spectaculair te zijn en er zijn heel wat dorpjes de moeite waard op de weg naar daar. Een ding is zeker, we gaan ons zeker niet haasten :-).

Tot...als we nog eens toegang tot het internet hebben ;-)
Inge & Manu

1. Van Eyck Hilde:
    16 mei 2009
    Schitterende foto's.... zoals altijd
    En een stralende foto met die mosselen friet; ge ziet dat jullie ervan genieten, doe zo voort
    Tot binnenkort