Van Montreal tot Tadoussac

17 mei 2009 - Tadoussac, Canada

Zaterdagmorgen zijn we vertrokken vanuit onze jeugdherberg in Montreal met bestemming Tadoussac. In Montreal hebben we eerst het Olympisch stadion gaan bezichtigen. Het heeft wat weg van een ruimteschip. In 1976 werden de Olympische Spelen daar gehouden, dus het stadion kan zeker een likje verf gebruiken... Het zwemcomplex is wel erg indrukwekkend met duiktorens waar wij zeker niet van zouden afspringen!

Het is een 2 uurtjes rijden van Montreal naar Quebec maar we hebben er zeker een uur extra overgedaan omdat ons riemen van de box op het dak altijd loskwamen. Voorbij Quebec passeerden we de watervallen van Montmorency. Deze watervallen zijn hoger dan de Niagara watervallen (die we al enkele keren bezocht hebben). Tot in Tadoussac zijn we op zaterdag uiteindelijk niet geraakt. Onderweg hebben we overnacht in een heel klein dorpje: St. Joseph de la Rive. Om in het dorpje te geraken, moet er een serieuze afdaling genomen worden (20%). En serieus was ze want de remmen van onze minivan waren letterlijk aan het roken. In het dorpje zelf wonen er slechts 100 mensen. Op onze BBQ hebben we lekkere brochettekes klaargemaakt, om van te smullen. We hebben daar ook voor de eerste maal in onze auto geslapen. Recht onder de kerktoren, met zicht op de Saint Lawrence rivier: een echte luxe hotel dus :-). 's Ochtends een lekker brood en chocoladekoeken gekocht (dat is wat anders dan wat we de voorbije maanden hebben gegeten)...en we waren weer vertrokken.

Zondagmorgen zijn we verder gereden richting Tadoussac langs prachtige dorpjes zoals: Les Eboulements (op 365 meter boven de zeespiegel) en St. Irenees. De trip ging vlotjes met veel ups en downs :-). Achter elke bocht zijn de uitzichten (zie foto's) echt adembenemend! Je weet niet waar eerst kijken. Langs de weg staan ook bordjes met 'gevaar voor elanden', maar we hebben er spijtig genoeg nog geen gezien. Rond de middag kwamen we aan in Tadoussac waar we twee nachtjes op een kamping zullen verblijven. Vandaag hebben we wat rondgewandeld doorheen het dorpje en een boottrip voor morgen vastgelegd: op naar de walvissen!!! In de namiddag gaan we drie uur op het water zitten in een zodiac bootje... Hopelijk kunnen we wat walvissen spotten en fotograferen :-). In Tadoussac was het vandaag 15 graden, maar voor morgen voorspellen ze slechts 7 graden. Op het water is het een heel pak kouder, dus we zullen onze winterkledij moeten aandoen om ons warm te houden. Hopelijk worden er walvissen gespot!

Groetjes,
Inge & Manu