Quebec City (deel 2)

24 mei 2009 - Quebec, Canada

Zaterdag 23 mei

Deze ochtend ben ik opnieuw naar het “Battlefields Park” gewandeld, maar nu wat verder buiten de stadmuren. Daar staan de “Martello Torens”, gebouwd ter verdediging door de Britten in het begin van de 19e eeuw. Er is ook een klein tuintje ter ere van Jeanne d’Arc. Van wat verder uit de stad heb je ook een prachtig zicht op de “Citadelle”. Wat verscholen vond ik er ook het “Pavillion” wat gebouwd was als ruimte waar de soldaten binnen hun stapjes konden oefenen :-). Een grote binnenkoer om te marcheren dus... Of hoe moet ik het uitleggen?!

Deze namiddag heb ik met enkele mensen van de jeugdherberg een wandeling door de stad gemaakt (een oma en opa Amerikaans koppel, een Zwitser, een Spanjaard, een Engelse en een Canadese). Goede mix dus! We zijn langs het oudste ziekenhuis in Noord Amerika gewandeld. Op de muren zijn fresco’s getekend met oude chirurgische ingrepen... Sjiek! Dan naar het mooie en gezellige treinstation. Langs het water is er ook een overdekte markt waar je verse producten kan kopen (groenten, bloemen, enz.). Op de “Place Royale” staat een afdruk van de plattegrond van het eerste huis in Quebec. In de kerk “Eglise Notre-Dames-De-Quebec” hangt een kopie van een werk van Rubens (vraag me niet welk het was, ik heb de naam niet kunnen lezen). Verder nog langs toffe, gezellige straatjes gewandeld... ’s Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt...

Zondag 24 mei

Na een nachtelijk telefoontje uit Belgie :-), was ik deze ochtend redelijk vroeg uit de veren... Ik heb de ferry genomen naar Levis (15 min.) van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad... Het dorpje Levis was maar pover. Ik heb het huis van Alphonse Desjardins proberen te zoeken (een bekende bankier, het zit toch ook in mijn bloed he). Het staat naast de kerk, maar spijtig genoeg zijn daar meer dan 5 kerken :-), en heb ik dus niets gevonden. Nu is het even aan het regenen, maar straks ben ik nog van plan om naar een chocoladefabriekje te gaan... Verder zit de tijd in Quebec City er bijna op, morgen is Manu er weer bij!