Een warm bed in L'Anse-St-Jean

19 mei 2009 - L'anse-saint-jean, Canada

Het gat in de luchtmatras is ondertussen gevonden en gerepareerd ;-), maar na opnieuw een verschrikkelijk koude nacht in de camionette was er deze morgen al 1 ding zeker: 's avonds zouden we in een warm bed kruipen! We slapen niet in slaapzakken maar onder een donsdeken en een flanellen laken en de koude komt van onderen. Bon, veel maakt het niet uit want vanaf morgen trekken we terug zuidwaarts waar het warmer is en in Quebec City zouden we toch sowieso binnen slapen.

Vanmorgen hebben we Tadoussac verlaten voor een klein dorpje ten westen ervan: L'Anse-St-Jean. Het ligt langs de Saguenay rivier op 30 km in vogelvlucht van Tadoussac maar er is geen weg langs de fjord dus je moet omrijden en na 123 km, via weer een schitterende omgeving, kwamen we aan in L'Anse-St-Jean. Dit dorpje heeft het mooiste uitzicht over de fjord en het was inderdaad indrukwekkend en de rit zeker waard. Vandaag hebben we vooral gewandeld, bijvoorbeeld naar de waterval in het dorp.

IMG_0022IMG_0012IMG_0015

Verder is er ook een opmerkelijke bezienswaardigheid: een gesloten brug over het water. Een afbeelding van de brug in het dorpje werd in 1952 gebruikt door de Bank van Canada voor op het $1000 biljet te plaatsen. Pas in 1972 ontdekte een visser dat het een afbeelding was van L'Anse-St-Jean. Voordien had niemand het biljetje tegoei bestudeerd (of niet gebruikt natuurlijk :-)).

DSCN0376DSCN0377DSCN0378

We hebben ondertussen onze eerste pootafdruk (samen met wat stront :-)) van een eland gevonden maar het beestje was al gaan vliegen. Een eland vinden wordt vanaf nu dan ook een nationale sport ;-).

DSCN0361

Groetjes,